Neuromarketing

අලෙවිකරණය නිරන්තරයෙන් විකාශනය වන ලෝකය තුළ, පාරිභෝගික හැසිරීම අවබෝධ කර ගැනීම ඉතා වැදගත් වේ. සමීක්ෂණ සහ ඉලක්කගත කණ්ඩායම් වැනි සාම්ප්‍රදායික ක්‍රම මගින් වටිනා තීක්ෂණ බුද්ධියක් සපයන නමුත් බොහෝ විට මිලදී ගැනීමේ තීරණ මෙහෙයවන අවිඥානික ක්‍රියාවලීන් ග්‍රහණය කර ගැනීමට ඒවා අසමත් වේ. මිනිස් මොළය පිළිබදව  ගැඹුරින් සොයා බැලීම සහ පාරිභෝගික හැසිරීම් වල  පවතින යාන්ත්‍රණයන් අනාවරණය කර ගැනීම සදහා ස්නායු විද්‍යාව සහ අලෙවිකරණය ඒකාබද්ධ කරමින් ස්නායු අලෙවිකරණය යොදා ගත හැකිය.



        Neuromarketing යනු කුමක්ද?                    

Neuromarketing යනු අලෙවිකරණ උත්තේජක සඳහා මොළයේ ප්‍රතිචාර විශ්ලේෂණය කිරීමට ස්නායු ප්‍රතිරූපණ සහ අනෙකුත් ස්නායු විද්‍යා ශිල්පීය ක්‍රම භාවිතා කරන අධ්‍යයන ක්ෂේත්‍රයකි. මෙය "ස්නායු අලෙවිකරණය" නමින්ද හදුන්වයි. මේ සදහා ප්‍රවේශ වීමට  ක්‍රියාකාරී චුම්භක අනුනාද රූප (fMRI), විද්‍යුත් එන්සෙෆලෝග්‍රැෆි (EEG) සහ  වෙළඳ දැන්වීම්, නිෂ්පාදන සැලසුම් සහ සන්නාම, මොළයේ ක්‍රියාකාරකම් සහ භෞතික විද්‍යාත්මක ප්‍රතිචාර නිරීක්ෂණය කිරීම සඳහා අක්ෂි ලුහුබැඳීම වැනි මෙවලම් භාවිතා කරයි.


     ස්නායු අලෙවිකරණය පිටුපස ඇති විද්‍යාව     

ස්නායු අලෙවිකරණය පදනම් වී ඇත්තේ පාරිභෝගික තීරණ ගැනීමේ සැලකිය යුතු කොටසක් යටි සිතින් සිදුවන බව වටහා ගැනීමෙනි. බොහෝ විට තාර්කික චින්තනය අභිබවා යන මෙම තීරණ සඳහා චිත්තවේගයන් ප්‍රධාන භූමිකාවක් ඉටු කරන බව ස්නායු විද්‍යාව පෙන්වා දී ඇත. මොළයේ ක්‍රියාකාරිත්වය අධ්‍යයනය කිරීමෙන්, ස්නායු අලෙවිකරුවන් (neuromarkers) අරමුණු කරන්නේ මොළයේ කුමන කොටස් විශේෂිත උත්තේජක මගින් සක්‍රිය වේද යන්න හඳුනා ගැනීම, චිත්තවේගීය ක්‍රියාකාරකම්, අවධානය සහ මතකය රඳවා තබා ගැනීම පිළිබඳ අවබෝධයක් ලබා දීමයි.


නිදසුනක් වශයෙන්, fMRI ස්කෑන් මගින් චිත්තවේගීය උද්දීපනය හෝ සංජානන කටයුතු පෙන්නුම් කරමින් යම් වෙළඳ දැන්වීමකට ප්‍රතිචාර වශයෙන් දැල්වෙන මොළයේ ප්‍රදේශ හඳුනා ගත හැක. ඒ හා සමානව, EEG මොළයේ විද්‍යුත් ක්‍රියාකාරකම් මනිනු ලබන අතර, පාරිභෝගිකයෙකු අලෙවිකරණ පණිවිඩවලට ප්‍රතිචාර දක්වන ආකාරය පිළිබඳ තත්‍ය කාලීන දත්ත ඉදිරිපත් කරයි. අනෙක් අතට, Eye-tracking තාක්‍ෂණය, ප්‍රචාරකයාගේ අවධානය ආකර්ෂණය කරගන්නා වෙළඳ දැන්වීමේ අංග මොනවාද සහ ඔවුන් කොපමණ කාලයක් ඒවා වෙත අවධානය යොමු කරන්නේද යන්න හෙළි කරයි.


          ස්නායු අලෙවිකරණයේ යෙදුම්                   

 Neuromarketing අලෙවිකරණයේ සහ ප්‍රචාරණයේ විවිධ අංශ හරහා පුළුල් පරාසයක යෙදීම ඇත.ඒවා නම්,


1. ප්‍රචාරණය:

ව්විධ වෙළඳ දැන්වීම් සඳහා මොළයේ ප්‍රතිචාර විශ්ලේෂණය කිරීමෙන්, චිත්තවේගීය බැඳීම සහ මතකය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා සමාගම්වලට ඔවුන්ගේ අන්තර්ගතය පිරිපහදු කළ හැකිය. මෙය ගැඹුරු මට්ටමකින් පාරිභෝගිකයින් සමඟ අනුනාද වන වඩාත් ඵලදායී ව්‍යාපාරවලට මග පාදයි.

2. නිෂ්පාදන නිර්මාණය: 

ධනාත්මක චිත්තවේගීය ප්‍රතිචාර අවුස්සන විශේෂාංග හඳුනා ගැනීමෙන් neuromarketing (ස්නායු අලෙවිකරණය ) මඟින් නිෂ්පාදන සැලසුම් කිරීමට මඟ පෙන්විය හැක. 

නිදසුනක් ලෙස, අවධානය ආකර්ෂණය කර ගැනීමට සහ අපේක්ෂිත චිත්තවේගීය ප්‍රතික්‍රියාව ඇති කිරීමට ඇසුරුම් නිර්මාණය ප්‍රශස්ත කළ හැකිය.

3. සන්නාමකරණය

පාරිභෝගිකයින් ස්නායුක මට්ටමකින් සන්නාමයන් වටහා ගන්නා ආකාරය අවබෝධ කර ගැනීම, සමාගම්වලට ඔවුන්ගේ ඉලක්කගත ප්‍රේක්ෂකයන්ගේ වටිනාකම් සහ හැඟීම් සමඟ සමපාත වන ශක්තිමත් සන්නාම, පක්ෂපාතිත්වය පෝෂණය කරන සන්නාම පණිවිඩ සැකසීමට උපකාරී වේ.

4. මිල ක්‍රමෝපායන්:

Neuromarketing (ස්නායු අලෙවිකරණ) තීක්ෂණ බුද්ධිය පාරිභෝගිකයින් අගය වටහා ගන්නා ආකාරය සහ ධනාත්මක ප්‍රතිචාර ඇති කරන මිල ලකුණු හෙළිදරව් කිරීමෙන් මිලකරණ උපාය මාර්ග දැනුම් දිය හැක.

5. සිල්ලර පරිසරය: 

සිල්ලර වෙළෙන්දන්ට සාප්පු පිරිසැලසුම් සහ පරිසරයන් සැලසුම් කළ හැකි අතර එය සාප්පු සවාරි අත්දැකීම ප්‍රශස්ත කරයි, දිගු සංචාරයන් සහ ඉහළ මිල දී ගැනීම් දිරිමත් කරයි.

 

          සදාචාරාත්මක සලකා බැලීම්                  

ස්නායු අලෙවිකරණයේ  ප්‍රතිලාභ වැදගත් වන අතර, එය වැදගත් සදාචාරාත්මක සලකා බැලීම් ද මතු කරයි .

අලෙවිකරණයේදී ස්නායු විද්‍යාව භාවිතා කිරීම පාරිභෝගික පෞද්ගලිකත්වය සහ යටි සිතේ ක්‍රියාවලීන් හැසිරවීම පිළිබඳ ප්‍රශ්න මතු කරයි. විනිවිදභාවය සහතික කිරීම සහ පාරිභෝගික සුභසාධනයට ප්‍රමුඛත්වය දෙමින් neuromarketing (ස්නායු අලෙවිකරණය) වගකීමෙන් යුතුව භාවිතා කිරීම සමාගම්වලට අත්‍යවශ්‍ය වේ. අයථා පරිහරණය වැළැක්වීමට සහ අනවශ්‍ය බලපෑම්වලින් පුද්ගලයන් ආරක්ෂා කිරීමට සදාචාරාත්මක මාර්ගෝපදේශ ස්ථාපිත කළ යුතුය.


                                නිගමනය                         

Neuromarketing යනු පාරිභෝගික හැසිරීම් පිළිබඳ පෙර නොවූ විරූ අවබෝධයක් ලබා දෙමින් ස්නායු විද්‍යාවේ සහ අලෙවිකරණයේ අති නවීන ප්‍රභේද නියෝජනය කරයි. අලෙවිකරණ උත්තේජක සඳහා මොළයේ ප්‍රතිචාර තේරුම් ගැනීමෙන්, සමාගම්වලට වඩාත් ඵලදායී සහ චිත්තවේගී ව්‍යාපාර නිර්මාණය කළ හැකිය. කෙසේ වෙතත්, විශාල බලයක් සමඟ විශාල වගකීමක් පැමිණේ. ස්නායු අලෙවිකරණය අඛණ්ඩව විකාශනය වන බැවින්, පාරිභෝගික අවබෝධය සඳහා වන ගවේෂණය පුද්ගල ස්වාධිපත්‍යය හෝ පෞද්ගලිකත්වයට බාධාවක් නොවන බව සහතික කරමින් එහි සදාචාරාත්මක ඇඟවුම් ප්‍රවේශමෙන් සැරිසැරීම අත්‍යවශ්‍ය වේ.